الثلاثاء، 17 أبريل 2012

يوم شم البسين

16\4\2012 
يوم الاتنين الساعه 1 الضهر 
شم النسيم بقى و كل سنه و أنتو طيبين و كده بقى 
قومت و رحت أفتح شباك البلاكونه و قولت أشوف الناس و يا رتنى مشوفتهم 
لقيت مفيش بنى أدم فى الشارع إلا و ماشى بشورت و شبشب بصابع أهم حاجه أنو بصابع !



لا و لا ألوان الهدوم حاجه ( بوروبروء ) 
و أمام كوك دور مباشره 
عائله نازله من التاكسى حيث الاب لابس شورت و تيشرت و شبشب بصباع 
و الابن لابس نفس الكلام ( الزى الرسمى بقى لليوم العصرى ) 
و الأم شايله ( كولدير ) و البنت شايله حله :D  ( انا واثقه ان كان جواها محشى ) 
و قرد صغير شايل عوامه 
بالبديهى كده الناس دى شكلها رايحه البحر 



بس بحر ايه ده الى ادام كوك دور :S  ؟؟؟ 
انا رحت أتأكد من ماما البحر فين !! 
واضح أنهم مش من هنا و حد وصفلهم مكان البحر غلط 
و فضلت مراقباهم لقتهم فعلا كلموا كذا حد معدى و الله اعلم بردو كان شكلهم بيسألو على البحر 
قاموا و قفوا تاكسى تانى وركبوه و  مشوا :D  انا كان هاين عليا انزل امشى وراهم ( فضول بقى ) 

ندمت على اللحظه الى فكرت أخرج فيها البلاكونه 
و جيت أدخل من البلاكونه على البيت تانى
 و يا رتنى مدخلت ندمت على اللحظه الى فكرت ادخل تانى كان مالها البلاكونه :D
مراسم أحتفال أكل شم النسيم بدأت فى المطبخ شكلها 



فقررت أهرب من البيت خالص و أتصلت بإحدى صديقاتى الصدوقات :D  
و يلا هوبا البسى و هفوت عليكى يا عسليه ! 
و انا نازله من العماره كنت حاسه انى نازله من عند الفسخانى 
العماره كلها بتقيم المراسم فى نفس التوقيت تقريبا :S 
و حينما أخدت صحبتى و رحنا نجيب أيس كريم و يا رتنا مرحنا نجيب أيس كريم :(( 
واحد واقف فى قفانا و مصمم أنو عاوز واحد أيس كريم 2 بول :O ( يا عم أسمها بوله ! )

فكرنى بفيلم -- تاخد بوج بول و لا بوج برتوجال ! --
و تانيه واقفه ورانا و راسها و ألف سيف أنها عاوزه واحد أيس كريم حليبه O.o  
قلنا خلاص مفيش مشاكل أخدنا الايس كريم بأعجوبه الى اعدنا نص ساعه واقفين علشان نجيبه 
ثم أنطلقنا و أعدنا فى كافيه أبو عصام 
و مطلعش أبو عصام خالص ( طلع أم عصام ) 



و نظراً لأزدحام الكافيهات الى أنا متعوده أعد فيها
لقيت أن أبو عصام فاضى فقولت بيس أهو نجربه 
و يا رتنى مجربته :'(  
جه الجرسون و سالنا احنا عاوزين نشرب ايه و طلبنا 
صديقتى العزيزه طلبت عصير و أنا طلبت فروتشينو 
بصلى الراجل قالى اه مش ده الى هو كاكاو و نسكافيه و كريمه لبانى 
بصتله قلتلو اه 
قالى طيب لازم يعنى :D  بصتلو قلتلو لازم ازاى يعنى مش فاهمه ؟؟ 
قالى خلاص اوك و مشى و انا لسه متنحه مش مستوعبه هو ايه الى لازم يعنى !! 
نفس عمو الجرسون هو هواه عمو الشيف :D  
يا صلاه النبى يا صلاه النبى ! :D  
و جه و حطلنا الطلبات إذ فوجئت بماج منظره عجيب جدا
من أبو 2 جنيه و نص الى بيبتباع على الرصيف :D 



الفروتشينو المفروض الكريمه بتتحط على الوش انا لقيته بقى ضاربلى الكريمه مع الكاكاو مع النسكافيه و حاجه فل :D 
 و صحبتى طلبت عصير شربته حست أنها بتشرب  volatile oil  :D  



اذ جه 2 شكلهم عجيب و اول مدخلو كانو بيبصولنا اكننا نازلين من كوكب عطارد 
و بعدين واحد منهم من و هو اعد فى الطربيزه بتاعته سال صحبتى هو فى حد هنا بتاع موبايلات اصلنا مش من هنا 
( البلد كلها كانت مش من هنا اليوم ده O.o  ) 
:D اول محسينا اننا كائنات غريبه
 طلبنا الشيك من عمو الشيف و الجرسون فى نفس الوقت :D
لما جالنا قفشنى  و انا ببص للماج بارف ,, قالى ايه وحش ؟؟ 
قلتله لا يا عمو تسلم ايدك قالى انا عملتهولك زى ماطلبتى اهو 
:D  يا حلاوه ,, دفعنا و مشينا و كان نفسى اقترح على الراجل فعلا أن ام عصام اسم أنسب بكتير من أبو عصام 


و يوم كده كان كلو شورتات و شباشب و الوان فاقعه و روايح تقرف 
لكن كان ظريف و لما افتركه أدحك 
و الى ان القاكم فى وقت لاحق 
لكم منى أطيب التحيات :) 

لــ يوميات طالبه مصريه جدا 







7 التعليقات:

لصمتى حكايه يقول...

رغم الهرى ده كله انا مش لاقى كلمه مفيده او معلومه تنفعنا هو ايه المطلوب من الساده القارئين بالظبط دلوقتى

yasmeen gamal khodeer يقول...

:) و لا حاجه حضرتك

لصمتى حكايه يقول...

ولا حاجه

لصمتى حكايه يقول...

متزعليش انا قولت وجهة نظرى المتواضعه وان شاء الله ربنا يوفقك

yasmeen gamal khodeer يقول...

لا أنا مش زعلانه بس التوبيك ده أنا عملاه لأصحابى لأنو ملخص يوم هما كانوا معايا فيه و فاهمين قصدى ,, أنا مش عملاه ممضى بأسم يومياتى مش بأسمى الشخصى كمان زى أى توبيك :)

Angham Salah يقول...

هههههههههههههه ضحكتيني اوي

yasmeen gamal khodeer يقول...

THNX ANGHAM :)

إرسال تعليق